onsdag 29. april 2009

Tog-skikker


I dag skulle jeg inn til byen for å møte mamma. Jeg kjøpte et nytt busskort og innså med et stort sukk at jeg var nød til å sette meg på "Betjent" for å få stemplet kortet mitt.
La meg tegne en liten verden for deg.
Se for deg en planet. Del planeten nå i to, og kall den ene siden "Betjent" og den andre "Ubetjent". Fyll "Ubetjent" med harmoni, stillhet, forståelse og intelektuelle mennesker. Den andre delen kan du fylle med bråk, ingnoranse, drittunger og surekjerringer. noen som føler en metafor på USA nå og før, eller marxismen til forskjell til buddhismen, MEN.. det var ikke en slik metafor jeg var ute etter nå, nå var jeg ute etter en metafor på tog!!.
Jeg hater "Betjent" som pesten! Det er helt umulig å slappe av på betjent, og jeg vet grunnen. Betjent er avdelingen for folk som ikke tar fog så ofte at de kjøper månedskort og er derfor ikke like vant med "tog-skikkene". Disse skikkene er relativt enkle og burde være inneforståtthos alle. Det er rett og slett god gammeldags folkeskikk.
1. Ta hensyn til andre. Du trenger ikke å snakke høyt i telefonen akkurat nå?
2. Hvis konduktøren ikke kan hjelpe deg er det ikke hans problem! Ikke kjefte på mannen som gjør jobben sin!
3. Ikke baksnakk andre på toget. Har faktisk opplevd å sitte bak noen jenter som baksnakket en vennine av meg.
4. Lev i harmoni og ha forståelse med andre.

Og for alle dere som ikke har kjørt "Ubetjent" er dette definitivt noe å anbefale. Så løp og kjøp måndeskort, og oppfør dere på toget!!:P

Ingen kommentarer: