onsdag 25. februar 2009

Manisk opptatt av folkemord..

Hei. Mitt navn er Nora og for dere som ikke kjenner meg så er jeg manisk opptatt av andre verdenskrig.
Her forleden dag skulle jeg kose meg hjemme alene med film og godteri pappa hadde kjøpt. Kosefilmen min ble Kampf um Norwegen, en tysk propagandafilm om invasjonen av Norge fra 1941. Og for de som ikke sovnet løpet av den setningen; Gratulerer.
Men denne filmen var virkelig veldig god, og jeg koste meg virkelig under filmen. Er jeg en 70 år gammel dame fanget i kroppen til en ung, viril 17-åring?

Filmer jeg har tenkt til å se fremover:
Heroes of telemark.
Adolf hitler
Dunkirk
Auschwitz(har sett fra før)

Bøker jeg har planer om å lese/lese ferdig:
Andre verdenskrig – en fotografisk historie.
Hvem var Hitler?
Andre verdenskrig år for år.
Nazistene.

Jeg vet ikke hva det er med meg og andre verdenskrig, men etter jeg leste Anne Franks Dagbok som 10 åring har jeg, mildt sagt, vært manisk opptatt av andre verdenskrig. Rett og slett fordi jeg ikke skjønner det. Det strider jo i mot alle mine oppfattninger av menneskeheten det som skjedde under denne krigen. Ikke bare fra nazistene sin side, men også fra jødene. Hvordan de frivillig gikk på togene til Auschwitz, Ravensbrück og de andre konsentrasjonsleirene selvom de hadde hørt ryker om disse stedene. Fordi de ikke visste bedre, fordi man alltid tror det beste om et menneske, fordi det «aldri skjer med meg» og fordi de ryktene som gikk om konsentrasjonsleirer var så grusomme at man ikke kunne/ville tro på dem. Men de gikk på togene for det...

Ja, jeg er en morbid liten jente som fascinerer meg over et folkemord som varte i godt over 6 år. Men, vi har da alle noe som vi er manisk opptatt av? Hva er DU manisk opptatt av?. Vasking av kjøleskapet? At klærne alltid må være brettet og ligge mot mekka i kommoden?
You name it:). (Serr.. jeg vil vite det!)

4 kommentarer:

Helene Kristin sa...

Jeg er veldig opptatt av 2vk jeg også. Kan jeg låne noen av filmene dine lr? Kan vi ikke ha 2vk-maraton en dag?? :O

Så kjøper vi seigmenn og lager jøde vs nazi-film!
Jeg er opptatt av å dører lukket og at folk ikke skal.. bråke. :)

Nora S sa...

Hahaha:D. Enda en seigmann film?:)
Gjerne det.

Anonym sa...

Hva er jeg manisk opptatt av, mon tro?... Jeg vet at eg er en diskusjons-narkoman, alle de som kjenner meg godt kans krive under på det! Læreren min, Stian Nordskog, kan til og med skrive under på det =P

Jeg vil ALLTID diskutere noe! (Nesten) hv om helst, når som helst!

Er spesielt opptatt av å diskutere med folk som har fordommer mot Islam! Om noen har noe imot Islam og grunnlaget er fordommer, så fyrer jeg på,renner over og det er få folk i verden som kan stoppe meg når jeg først er igang.

Andre tema jeg med stor glede alltid er klar til å diskutere rasisme, svarte vs hvite folk, integreringspolitikken i Norge, kriminalitet blant innvandrere, hvordan islam blir svartmalt, terrorister, folk som støtter FRP, Palestina-Israel konflikten, hva som helst i politikk & menneskerettigheter og Historie & filosofi fagene kan diskuteres. Om man vil diskutere noe, uansett hvor bortkastet, unødvendig og idiotisk jeg synes det er, så kan man alltids kommme til meg =P

Sånn, jeg tror jeg uttrykte mg ganske manisk opptatt av diskusjon nå xD

Helene Kristin sa...

Du har blitt utfordret! :)

http://omgftwlzm.blogspot.com/2009/03/23-green-is-colour.html