søndag 12. september 2010

Hva hvis...

.. er et spørsmål man stiller seg selv noen ganger. Hva hvis jeg dør?, hva hvis jeg ikke ble født?, hva hvis min mor ikke drar til Nora hver fredag..?

Det finnes selvsagt mer essensielle spørsmål man undrer på. Hva hvis Sokrates ikke ble født?, Hva hvis Edison ikke ble født?, hva hvis mamma og pappa ikke ble født?

Jeg, sær som jeg er, stiller meg spørsmål rundt andre verdenskrig.

SOM OM DERE IKKE HAR GJORT DET!

Denne krigen bir ofte referert til som det største folkemordet i moderne tid, og det ikke uten grunn. Rundt 6 millioner jøder ble brutalt massakert.

Dette er altså 6 millioner individer. Det er mer enn Norges befolkning.

To av verdens kanskje mest kjent jøder er Einstein og Freud, begge kjent for deres fantastiske hjerner. Begge de klarte å flykte fra Europa og Nazistene.
Men, hva hadde skjedd dersom de ikke hadde klart det?

Eller for å snu veldig på tankegangen, hva hvis en av de 6 millioner individene som døde var han som skulle finne opp kuren for AIDS. Hun som skulle inspirere tusen unge osv.

TENK!

Kanskje USA aldri hadde blitt med i krigen ettersom Einstein aldri fikk sendt brevet til Roosevelt ang. mulighetene rundt atombomber.

Hiroshima og Nagasaki-affærene hadde aldri tatt sted.

Ville vi snakket tysk i dag?

Slike spørsmål holder meg oppe om natten!
Slike og spørsmålet om treet som faller i skogen når ingen er der. DET ER ALTOPPSLUKENDE!

Ingen kommentarer: